Jíj bent de oplossing!

De crisis lijkt bezworen en mensen hebben weer vertrouwen in de economie. Zoveel vertrouwen zelfs dat vacatures zich in rap tempo opvolgen. Een groot aantal werkzoekenden durft het inmiddels ook weer aan om buiten hun “comfortzone” te treden en solliciteert er weer lustig op los.

Werkgevers verzuimen regelmatig om tijdig terugkoppeling te geven op haar sollicitanten. Vaak gehoorde (en terechte!) kritiek is dat er zelfs helemáál niet gereageerd wordt. Een geautomatiseerde ontvangstbevestiging is vaak nog te veel moeite, laat staan het onderbouwd afwijzen van een kandidaat. Ik kan niet anders dan sollicitanten daarin gelijk geven.

Maar ligt het dan allemaal alleen maar een de werkgevers? Nee! Ook de werkgever heeft wel degelijk reden tot klagen.

Wat opvalt is het grote aantal sollicitanten dat in de brief puur en alleen over zichzelf praat. Breed uitgemeten staat er wat er zo leuk is aan de functie, wat ze allemaal wel niet kunnen. Nog vaker blijkt de brief gewoon een beknopte weergave van het CV.  Een trend lijkt tegenwoordig om in de brief ruimte te geven aan de wensen die je hebt. De individualisering van de samenleving en de hebzucht vechten om voorrang om gehoord te worden.

De tijd dat de werkgever de allesbepalende factor is in een selectieprocedure, is voorgoed voorbij. Je zou hedentendage zelfs kunnen stellen dat het bedrijf zich kwetsbaar opstelt door een vacature te verspreiden.

In feite roept zo’n werkgever: “Help! We hebben een probleem. Wie helpt ons dit op te lossen?  We betálen er zelfs voor!” Die oplossing zit niet recruiters of in wervingsbureau’s. Die zijn slechts een middel om bij die oplossing te komen. Die oplossing ben jij! De sollicitant!

Natuurlijk! Het is en blijft ontzettend lastig is om je te onderscheiden als er jarenlang van je werd verwacht om juist ergens tussen te passen. Maar bijna zonder uitzondering blijkt dat sollicitanten het doel van de brief vergeten. Die schrijf je namelijk om de lezer te overtuigen dat jíj de oplossing bent voor zijn of haar probleem.

Ik roep hierbij dan ook alle sollicitanten op om dát voortaan in gedachten te houden. Met die overtuiging in je achterhoofd, schrijf je als vanzelf een andere brief. “Geen 13 in een dozijn”-brief, maar een brief waarmee je je onderscheidt. Een brief waarvan de werkgever gaat inzien dat jíj de oplossing bent voor hun probleem.